AKTUALITĀTES
   
21467

LIC darbinieki piketēs (papildināts ar video no piketa)
Apskatīt komentārus (0)


20.02.2012


Valsts aģentūras „Latvijas Infektoloģijas centrs” Arodkomitejas atklātā vēstule Ministru kabinetam
Godātais Ministru prezidenta kungs!
Cienītās ministru kundzes!
Godātie ministru kungi!!
Jūsu personā, Dombrovska kungs, esam zaudējuši objektīvu jautājuma izskatīšanas iespējamību par tā dēvēto Latvijas Infektoloģijas centra (LIC) reorganizāciju.
Visticamāk - Jūs esat maldināts par reorganizācijas lietderību.
Arodkomiteja atgādina, ka veselības ministre I.Circene, tiekoties ar LIC kolektīvu, tā arī nespēja pamatot reorganizācijas motivāciju no valstiskā ieguvuma, labas pārvaldības un slimnieku aprūpes viedokļa. Lai meklētu atbildes un dotu tiešām pamatotu motivāciju, pierādītu reorganizācijas lietderību, ministre aprobežojās vien ar solījumiem, ka nekas nemainīsies, un solīja (Video ieraksts to apliecina), ka līdz 17.februārim no LIC tiks sagaidītas atbildes uz Veselības ministriju interesējošiem jautājumiem, tās tiks vērtētas un apspriestas un tad tiks lemts par reorganizācijas rīkojuma projekta virzīšanu uz Ministru Kabineta sēdi.
Bet, vēl nesagaidot LIC atbildi – jau tajā pat 17.februārī, MK darba kārtībā tiek iekļauts jautājums par LIC reorganizāciju. Kur paliek ministres solītais? Viss notiek sasteigti, steigā, bez motivācijas un – vai tiešām, kā jau ierasts – demokrātiski „pa kluso”.
Kur jūsu solītā jaunā politiskā pieeja svarīgu jautājumu izlemšanā?
Mēs esam šīs valsts iedzīvotāju sastāvā, tādēļ sašutumu raisa fakts, ka līdz šim nav dzirdēts ne vārda par to, cik lielu labumu iecere dos valstij un visai medicīnas nozarei kopumā, nav arī skaidra motivācijas iemesla, kādēļ labi strādājoša iestāde, vienīgā profesionālā infekciju slimību nozarē, tiek likvidēta. Kāds finansiāls ieguvums būs valstij un kādi uzlabojumi sagaidāmi infekcijas slimnieku veselības aprūpes jomā, cik daudz naudas tiks izlietots jaunas struktūras veidošanai un kā turpmāk funkcionēs līdz šim labi strādājoša institūcija, ko augstu vērtējuši pašu valsts un starptautiskie eksperti – tie ir tikai daļa no jautājumiem par kuriem ar mums izvairās runāt Veselības ministrijas ierēdņi. Stingrā slepenībā tiek turēti dati, cik līdzekļu tiks atvēlēti jaunās institūcijas izveidei un darbībai ilgtermiņā. 
Bet tikmēr turpinās psiholoģisks spiediens un apmelojoša PR kampaņa pret LIC kolektīvu. Demagoģija un meli caurstrāvo, piemēram, Veselības ministrijas parlamentārās sekretāres Lienes Cipules aprakstu „Par pieeju cīņai ar infekciju slimībām – biedēt ar tām vai veikt profilaktiskus pasākumus to novēršanai?”. Tajā pausta klaja, jādomā apzināta, nepatiesība. Rakstā demonstrētas zināšanas infektoloģijā un epidemioloģijā, ko ikviens medicīnas pasniedzējs novērtētu ar viszemāko atzīmi.
Vēlreiz vēlamies atgādināt – infekcijas ir mūžīgas, tās mainās, uzliesmo jaunas, pat sen aizmirstas infekcijas, ietērpjas jaunā veidā un atgādina par sevi. Visa pasaule cīnās ar infekciju uzliesmojumiem un infekcijas slimību apkarošanu. Vai tāpēc būtu jāreorganizē Pasaules Veselības organizācija vai Eiropas slimību un profilakses kontroles centrs (ECDC), ja tās nespēja nodrošināt un apturēt 2009. gada gripas pandēmiju, ja tās nespēj apturēt masveida saslimšanu ar masalām Francijā, plašus šīs infekcijas uzliesmojumus Itālijā, Spānijā, varbūt ministrijas ierēdne var dot pamācības Ķīnai un citām zemēm, kur plosās putnu gripa par kuriem ar biedējošiem virsrakstiem informē starptautiski mediji? Varbūt var ieteikt Francijas veselības ministrijai atkāpties, ja notiek tādas lietas!.... Tā mēs varam aiziet līdz absurdam....
Iepriekšējā gada rudenī, ECDC vadošie speciālisti apmeklējot LIC augstu novērtēja tā darbību un tieši sabiedrības informēšanas jomā – jo par katru lipīgas infekcijas saslimšanas gadījumu sabiedrība tiek informēta un brīdināta.
Tātad, arī Jūs, Ministru kabineta locekļi, būtībā pievienojaties apmelošanas kampaņai un neprofesionālajam viedoklim, kādēļ jālikvidē LIC – vienīgā profesionālā un augsti starptautiski vērtētā institūcija infektoloģijas jomā.
Atsakoties iedziļināties šās reorganizācijas jautājumā pēc būtības, Jūs atbalstiet neskaidras nākotnes vīziju. Mums nevienam nav pārliecības, ka stabilākas un labākas nākotnes vārdā jāizjauc veselības aprūpe infektoloģijas jomā un epidemioloģiskās uzraudzības sistēma! Vai tiešām gļēvulība politikā un valstisku jautājumu risināšanā sāk ieņemt dominējošu lomu?
Atbalstot lēmumu par Ministru kabineta rīkojuma projekta „Par slimību profilakses un kontroles centra izveidošanu un Veselības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestāžu reorganizāciju” pieņemšanu, Jūs katrs, uzņematies atbildību par katru neizārstēto infekcijas slimību pacientu, par katru jaunatklāto tuberkulozes pacientu, kā arī par to, kam līdz šim esat paši iebilduši – par augstas kvalifikācijas mediķiem, kuri dosies prom no Latvijas.
Lai izteiktu protestu notiekošajam, kas draud likvidēt un padarīt maz efektīvu Infektoloģijas nozari valstī, LIC arodkomiteja sapulcē nolēma rīt, 21. februārī, plkst. 11:30 rīkot piketu pie Ministru kabineta.
*******************************************************
Liene Cipule, Veselības ministrijas parlamentārā sekretāre "Mīti par Latvijas Infektoloģijas centru  un tā reorganizācijas ieguvumi sabiedrībai"
Lai gan pēdējās dienās tiek tiražēti dažādi mīti par Latvijas Infektoloģijas centru (LIC), tā nozīmi infekciju (un neinfekciju) saslimšanu ārstēšanā, LIC reorganizācija kā strukturāla reforma veselības nozarē tiek realizēta ar konkrētiem mērķiem ne tikai pacientu, bet visas sabiedrības interesēs, ievērojot Pasaules Veselības organizācijas (PVO) ieteikumus attiecībā uz sabiedrības veselības jautājumiem.
Reformas rezultātā pacientiem tiks nodrošināta ārstēšanās daudzprofilu stacionārā, kas ir arī citās valstīs aprobēta efektīvas ārstniecības prakse. Sabiedrība iegūs vienotu epidemioloģiskās uzraudzības institūciju –  Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC). Balstoties uz iepriekšējo pieredzi – Latvijas Onkoloģijas centra (LOC)  pievienošanu Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcai (RAKUS) – , būs iespējams ietaupīt finanšu resursus: pašreizējais LIC budžets ir tikpat liels kā  visu (!) Zemgales un Kurzemes slimnīcu budžeti kopā, tas pārsniedz Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) budžetu. Savukārt LIC strādājošajiem mediķiem pēc būtības nekas nemainīsies – darba līgumā mainīsies tikai viens ieraksts – darba devēja nosaukums. Turklāt reorganizācijas rezultātā iegūto finansiālo ieguvumu Veselības ministrija varēs novirzīt plānveida veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai.
LIC mīti un varoņteikas
Vēlos atspēkot dažus mītus par LIC, pamatojoties uz statistiku, tendencēm un argumentiem. 
Infekcijas pacientus var ārstēt tikai LIC.
Jau patlaban infekcijas pacienti ārstējas arī citās iestādēs, turklāt pat lielākā skaitā nekā LIC. Piemēram, pērn teju 80 000 infekcijas pacientu ārstējās pie ģimenes ārstiem, tikpat pie infektologiem reģionos, gandrīz 14 000 –  citos stacionāros ārpus LIC, bet pašā LIC stacionārā ar infekcijas diagnozēm (tostarp pneimoniju) ārstējās vien nepilni 8000 cilvēku.
LIC reorganizācija apdraud citu pacientu ārstēšanu stacionāros.
Mūsdienu pieredze infekciju slimnieku aprūpē liecina, ka infekcijas slimniekus var un vajag ārstēt daudzprofila slimnīcās. Tāda ir daudzu pasaules attīstīto valstu prakse. Latvijā tam piemērs ir BKUS, Infekciju nodaļas reģionālajās slimnīcās, un statistika: 14 000 cilvēku ar infekcijas slimībām tiek ārstēti citās slimnīcās. Arī likumdošanā šis jautājums ir sakārtots: pastāv MK noteikumi, kas nosaka prasības infekcijas slimnieku aprūpei.
Tuberkulozes un plaušu slimību klīnikā (TPSK) ārstē tikai tuberkulozes pacientus, kas pārsvarā ir antisociāli elementi.
2011.gadā tikai 6,9% LIC pacientu bija tuberkulozes slimnieki. TPSK jau ilgus gadus darbojas arī torakālās (krūškurvja) ķirurģijas nodaļa, tiek ārstēti plaušu onkoloģijas slimnieki, kas pierāda, cik veiksmīgi, ievērojot visus piesardzības pasākumus, vienas klīnikas ietvaros var noritēt dažādu diagnožu pacientu ārstēšana. Ar tuberkulozi sirgst visdažādākie cilvēki, tostarp ārsti, skolotāji un bērni.
LIC ārstē infekcijas pacientus, kuri ir bīstami sabiedrībai, jo viņi var aplipināt pārējos.
Lielākā daļa LIC pacientu nerada nekādu risku citiem pacientiem. LIC ārstējas gan onkoloģiskie pacienti, gan hroniskie aknu (hepatoze, ciroze) slimnieki, gan tādi pacienti, kuru diagnoze ir saistīta ar infekciju, bet nekādi neapdraud apkārtējos, jo tiek pārnēsāta, piemēram, ar asinīm – B hepatīts u.tml.  
LIC reorganizācija apdraud valsts drošību ārkārtas situācijās.
Par valsts drošību atbild MK. Par ārkārtas situācijām veselības aprūpē – Veselības ministrija (VM). Arī pēc reorganizācijas šī sistēma nemainīsies. Ārkārtas situācijām ir izstrādāti speciāli darbības plāni, stingra pārraudzības un atbildības struktūra. Tajā LIC nodrošina noteiktas funkcijas, kas tagad tiks nodotas jaunizveidotajam SPKC.
Ieguvumi: situācija, tendences un argumenti
Uzlabota infekcijas pacientu veselības aprūpe.
Viennozīmīgi reformas galvenais uzstādījums ir uzlabot infekcijas pacientu veselības aprūpi. Infekcijas pacientu integrēta ārstēšana daudzprofilu stacionārā nodrošina iespēju operatīvi un efektīvi pacienta ārstēšanā iesaistīt arī citu specializāciju ārstus, piemēram, neirologus ērču encefalīta gadījumā. Infekcija ļoti bieži aktivizē pacienta hroniskās saslimšanas, vispirms “uzbrūkot” jau tā novājinātajai sistēmai/orgānam. Tāpēc pasaules attīstītajās valstīs ir pieņemta kompleksas ārstniecības prakse: efektīvā infekcijas pacienta aprūpē jāiesaista vairāku specialitāšu mediķi, turklāt viņiem jābūt pieejamiem 7 dienas nedēļā 24 stundas diennaktī, ko var nodrošināt tikai daudzprofilu slimnīca (līdz šim LIC citu specialitāšu ārstus iesaistīja caur operatīvo medicīnisko dienestu).
Efektīvs resursu izlietojums, mainot finansēšanas modeli. 
Pašreizējais LIC finansēšanas modelis paredz: cik naudas tiks piešķirts, tik –  iztērēts. Pievienojot LIC ārstniecības sadaļu daudzprofilu stacionāram, tiks mainīts apmaksas modelis: maksāts tiks tikai par padarīto. Ir jābūt gataviem jebkurā brīdī vērt pilnīgi sagatavotas nodaļas durvis, ja gadās kādas infekcijas uzliesmojums. Ikvienam ir skaidrs, cik muļķīgi ir turēt mašīnu, kas darbojas, zem logiem visu dienu ar domu, ka kaut kad būs jābrauc. LIC, ja ņem vērā infekcijas pacientu neprognozējamo saslimšanas brīdi un skaitu, pašlaik darbojas tieši pēc šāda – “ieslēgtas mašīnas zem logiem” principa.
Lai nodrošinātu stacionāra noslodzi (pašlaik ~ 50%), LIC jau pašlaik ārstē ne tikai infekciju pacientus: vairāk kā pusei pacientu nav nepieciešami īpaši apstākļi, viņu diagnozes pat nav saistītas ar infekciju. Gandrīz unikālā LIC laboratorija 84% gadījumu nodrošina tikai LIC vajadzības, lai gan tās resursi un kapacitāte noderētu daudz lielākam pacientu klāstam!
PVO aizrādījumi –  “paši pūta, paši dega”.
Sabiedrības veselība ir pamats efektīvai veselības aprūpei, bet Latvijā šobrīd nav centrālas uzraugošas institūcijas saslimstības datu apkopošanai, analīzei, reģistru uzraudzībai, preventīvu pasākumu izstrādāšanai un efektīvai komunikācijai ar sabiedrību. Arī PVO vairākkārt Latvijai ir norādījusi, ka slimību uzraudzības, kontroles un ārstēšanas koncentrēšana vienā struktūrā ir vairāk kā slikta prakse. Aizrādījuma argumenti: nav loģiski, ka iestāde, kas izveidota, lai ārstētu noteiktu diagnožu pacientus, pati arī rūpējas, lai šo pacientu nebūtu. Tam vajadzīga speciāla institūcija, kā tas ir Eiropas un pasaules attīstītajās valstīs. Turklāt Latvijas gadījumā būtiski ir uzlabot arī neinfekciju slimību profilaksi un kontroli, jo tieši tās ir pārliecinoši pirmajā vietā mirstības cēloņu ziņā.
Plānotais paredzamais līdzekļu ietaupījums.
Protams, viens no pamatjautājumiem ir par finansiālo ieguvumu. Par to, ka šāds ietaupījums būs, liecina iepriekš notikusī LOC pievienošana RAKUS, kā rezultātā tika ietaupīti vairāk kā 7 miljoni latu. Tiešo izdevumu uz vienu pacientu ietaupījums bijis nozīmīgs: medicīniskie instrumenti – 84%, veļas iegāde – 54%, medicīnas aparatūras rezerves daļas – 46%, slimnieku ēdināšana – 25%, medicīnas un laboratoriskie pakalpojumi no citām iestādēm – kopā 32%. Netiešie izdevumi (transports, ūdens, saimnieciskie izdevumi u.c) –  samazinājušies par vidēji 30%, administratīvie – par 32%. LIC gadījumā, paredzams vēl papildu ietaupījums, ņemot vērā finansējuma modeļa maiņu: apmaksa tikai par padarīto.
Jāpiekrīt, ka tā apjoma un satura atskaites, ko LIC kā valsts aģentūra iesniedz VM ik noteiktā termiņā, ir iesniegtas. Tomēr reorganizācijas finansiālo aspektu vērtēšanai, nepieciešamas detalizētāki dati. Šajā kontekstā ir grūti saprast, kāpēc iestādes vadībai nepieciešams 1,5 mēneši, lai iesniegtu finanšu datus par ikdienas rādītājiem – laboratorijas darba nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu, viena pacienta ārstniecības izmaksas, vienas gultas dienas izmaksas utt.  Šādu informāciju ikvienai valsts aģentūrai jāspēj sniegt dienas laikā.
Kā jau minēju, LIC mediķiem reorganizācijas rezultātā mainīsies vien ieraksts darba līgumā – darba devēja nosaukums. LIC vadībai visi reorganizācijas aspekti –  attiecībā uz epidemioloģisko funkciju nodošanu, ārstniecības un laboratorijas pilnīgu saglabāšanu, kā arī mediķu darba līguma nosacījumu nemainīšanos – bija zināmi. 
Esmu pazinusi vadītājus, kuri, lai celtu savu nozīmību, pozicionē sevi kā neaizstājamus un esošo iestādes sistēmu – kā nemainīgu. Tomēr šīs pārmaiņas ir nepieciešamas. Reorganizācija tiks īstenota gan infekcijas pacientu, gan veselības budžeta optimālas izlietošanas interesēs. No tās ieguvēji būs visi pacienti, arī tie, kuru veselības aprūpei pašreiz līdzekļu nepietiek!
***********************************************************
Tikmēr LIC direktore, Prof. B. Rozentāle slimo un procesus nekādi nekomentē http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/411445-lic_vaditaja_rozentale_joprojam_slimo




 
      Atpakaļ

atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:




Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA



Gaismas iela 19 k-8, Ķekava, Ķekavas pagasts, Ķekavas novads, LV-2123, Latvija

Logo +371 26062077
Logo apvieniba@apvienibahiv.lv